Cele 12 arhetipuri de BRAND – unde vă încadrați?
Arhetipurile sunt personaje definite de trăsături generice care explică ce reprezintă și ce le motivează acțiunile.
Ne conectam cu brandurile la fel cum ne coectam cu oamenii. Acesta e un fapt dovedit. Suntem fiinte sociale. Asa ca daca brandul nostru poate fi cat mai uman atunci ne vom putea comecta mai bine cu publicul nostru fata de competitorii nostri care au un limbaj mai tehnic, robotizat.
Si ca sa putem face asta vom utiliza puterea arhetipurilor.
Carl Jung a definit 12 arhetipuri universal pe care psihicul uman le are. Ele subliniaza motivatiile primare ale omului. Fiecare tip are propriile valori, semnificatii si trasaturi de personalizate.
Un arhetip de brand este un mod de a prezenta valorile, comportamentele, mesajele. Astfel prezentam brandul ca o persoana facandu-l mai usor de recunoscut.
Ceea ce înseamnă că astfel de arhetipuri nu există doar în povestiri și personaje, ci există în toate grupurile, peste tot. Inclusiv branduri.
CE ESTE UN ARHETIP DE BRAND?
La fel cum personajele fictive sunt scrise în conformitate cu paradigme larg definite care ne ajută să le înțelegem acțiunile, un arhetip de brand este un mod de a prezenta un brand – simbolologia, valorile, comportamentele, mesajele sale – ca o persoană, făcându-l astfel mai ușor de recunoscut și publicul vizat.
Arhetipurile de brand oferă un caracter care le face accesibile și relevabile pentru publicul care împărtășește aceleași valori.
CELE 12 ARHETIPE DE BRAND
1. Magicianul
Ca arhetip de brand, magicienii fac ca visele să devină realitate, fac ca problemele să dispară. Fac lucruri, atât mari, cât și mici, care uimesc și transformă.
Inteligenți și cunoscuți, magicienii au acces la informații secrete, a căror diseminare adaugă valoare clienților și poziționează marca ca rezolvatoare de probleme sau transformatoare care îndeplinesc dorințele.
2. Creatorul
Creatorul are o viziune, un mod în care simt că ar trebui să fie lumea și vor să creeze un produs durabil care să transforme această viziune în realitate.
Creatorii doresc autenticitate, inovație și libertate de exprimare pentru a da sens lumii din jurul lor și folosesc creativitatea și tehnologia pentru a permite creativitatea celorlalți.
3. Conducătorul
Conducătorul caută să elimine incertitudinea prin preluarea controlului. Le place să respecte regulile, dar, chiar mai bine, le place să le facă. (La urma urmei, conducătorii au nevoie de adepți.)
Conducătorii cred în jocul corespunzător și creează mărci stabile și respectate pentru a se potrivi. Ei așteaptă, de asemenea, aceeași proprietate de la ceilalți, motiv pentru care politicienii se încadrează în mod firesc în această categorie (și deseori nu reușesc la asta …)
4. Iubitul
Cine spune că romantismul este mort? Nu Iubitorul, cu siguranță, care inspiră relații mai strânse prin senzualitate și seducție.
Dar nu totul este vorba despre romantism; tipurile de relații pe care Iubitorul le promovează sunt, de asemenea, spirituale, familiale, însoțitoare. Pentru arhetipurile brandului Lover, accentul este pus pe îmbunătățirea conexiunilor cu oamenii și lucrurile care contează cu adevărat.
5. Îngrijitorul
Îngrijitorii trăiesc pentru a oferi. Sunt motivați de compasiune și vor să îi facă pe oameni să se simtă în siguranță și hrăniți.
În calitate de apărători ai celor mai puțin norocoși, îngrijitorii se găsesc în predare, asistență medicală și organizații caritabile, dar apar și ca grădinari, curățători și în locuri de muncă de restaurare, cum ar fi repararea hainelor și renovarea.
Deoarece sunt mai degrabă altruiste decât motivate financiar, îngrijitorii sunt considerați de încredere.
6. Glumețul
Clovnul clasei, jokerul de birou – cu toții am cunoscut unul în vremea noastră. Și, în mod crucial, ne amintim cu toții. Vor să se distreze, să ușureze starea de spirit conectându-se cu copilul lor interior. Și, la fel ca majoritatea copiilor, nu le place prea mult să respecte regulile.
Glumeții gândesc outside the box pentru că nu și-au petrecut niciodată viața trăind acolo – ceea ce îi face mari inovatori.
7. Înțeleptul
Sunt conduși de dorința de adevăr și cunoaștere și le folosesc pentru a face lumea un loc mai bun, împărtășind descoperire lor.
Arhetipurile de înțelepciune sunt cercetători riguroși și resping mesageria și ignoranța înșelătoare. Ele arată de obicei niveluri mai ridicate de inteligență și conștientizare socială.
În calitate de arbitri ai informații, aceștia sunt adesea foarte considerate ca o sursă de informații de încredere și inteligentă.
8. Exploratorul
Exploratorii sunt gânditori independenți, creând noi căi pentru a găsi un scop în viață – și pentru a-l schimba în acest proces. Aceștia au adesea o perspectivă individualistă, dar viziunea lor clară și puternică îi inspiră pe ceilalți să li se alăture.
Exploratorii caută libertatea și bucuria prin descoperire, evitând deseori regulile și conformismul ca rezultat. Acest lucru înseamnă că sunt definiți mai mult prin filozofia lor remarcabilă decât prin industria în care activează.
9. Rebelul
Spre deosebire de Explorator, care nu ține cont de reguli ca un produs secundar al comportamentului lor, rebelii caută activ să rupă regulamentul.
Rebelii văd oportunitatea dezmembrării paradigmelor existente ca o modalitate de a crea ceva mai nou, mai bun și adesea mai ieftin. Se poziționează ca niște haiduci liber-gânditori – un arhetip social romantic și îmbătător.
Arhetipul brandului Rebel încearcă să submineze status quo-ul, astfel încât oamenii să îl pună la îndoială, să caute alternative mai bune și să se adreseze acestora în acest proces.
Dintre toate arhetipurile, rebelii inspiră cea mai puternică loialitate a brandului, deoarece mesajul lor contracultural rezonează dincolo de produs și în stilul de viață și filozofia clienților lor.
10. Eroul
Arhetipul de brand Erou protejează și inspiră.
Eroul transformă un brand într-o poveste de triumf asupra adversității. Există un moralism pentru erou. Ei văd munca lor ca fiind importantă și împuternicitoare și se mândresc cu efectul pozitiv pe care îl simt că îl au asupra lumii.
11. Omul obișnuit
Omul obisnuit este tipul non-pretențios, relatabil, sănătos, confortabil. Ei apreciază munca asiduă, bunul simț, fiabilitatea și autenticitatea.
Vor să apeleze la o piață de masă și să nu țină cont de capcanele luxului. Aici practicitatea câștigă pretenția.
În mod simbolic, Omul obisnuit se aliază familiilor și multiplelor culturi, făcând apel la cei care stau sub pragul luxului și care, după cum marca ar putea să-l descrie, înțeleg mai bine valoarea banilor.
12. Inocentul
Promisiunea arhetipului de brand Inocent este una de simplitate care se învârte la naivitate. Inocentul privește lumea prin prisma unui copil, văzând minune, distracție și fericire la fiecare pas și sperând să transmită acel sentiment bun prin munca lor.
Nu sunt de obicei cele pentru inovație, brandurile inocente se bazează pe simplitatea produsului lor (alimente organice, săpunuri pentru bebeluși) sau prin intermediul comunicărilor copiilor.
UNDE TE INCADREZI?
Deci, acum cunoașteți arhetipurile de brand, cum vă potriviți? Ca un erou care cucerește și inspiră, un copil nevinovat, un explorator de ultimă generație?
Poate că sunteți un amestec de două sau trei tipuri și nu vă vedeți bine încadrați într-un singur arhetip.
După ce îl stabiliți îl puteți folosi ca parte a strategiei dvs. de brand pentru a vă poziționa în momentul actual și pentru a vă ajuta să identificați unde doriți să fiți în viitor.